Przedstawiam scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II z wykorzystaniem techniki swobodnego tekstu Freineta. Pisanie swobodnych tekstów kształci umiejętność poprawnego wypowiadania myśli, wrażeń i przeżyć oraz daje dzieciom wiele radości. Proponuję również zajęcia plastyczne, podczas których powstaje jedna praca wykonana przez całą grupę. Takie ćwiczenie uczy współpracy, odpowiedzialności, a przede wszystkim integruje zespół klasowy.
Blok tematyczny : Wkrótce zima. Temat : Zabawy zimowe. Cele :
- uczeń wypowiada się na temat treści wiersza;
- utrwala pisownię wyrazów ze spółgłoskami miękkimi : ś – si, ć – ci, ń – ni, ź – zi ;
- samodzielnie redaguje wypowiedź pisemną w dowolnej formie na podstawie zgromadzonego słownictwa i własnych doświadczeń ;
- zna zasady bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych ;
- przedstawia sceny realne za pomocą różnych środków plastycznych ;
- zgodnie współpracuje w grupie.
Metody :
- technika swobodnych tekstów
- praktyczne działanie ( praca plastyczna)
- aktywizująca ( giełda pomysłów, zabawa muzyczno – ruchowa)
Formy pracy :
- zbiorowa
- indywidualna
- grupowa.
Środki dydaktyczne :
- wiersz Cz. Janczarskiego pt. "Zima", płyta z nagraniem utworu A.Viwaldiego pt. "Cztery pory roku" oraz piosenki pt. "Zima", magnetofon,
- sylabowy śnieżek – sylaby napisane na gwiazdkach wyciętych z białego kartonu,
- karty pracy dla każdego ucznia,
- płyta korkowa o wymiarach 1,5m x 1m, materiały do pracy plastycznej techniką collage (tkaniny, tektura falista, kolorowy papier, krepina, wata, gałązki, patyczki, włóczka itp.)
- arkusze papieru, na których narysowane są termometry ( dla każdej grupy ).
Przebieg :
- Wprowadzenie do tematu – wysłuchanie utworu A. Viwaldiego pt. "Zima" z cyklu "Cztery pory roku ‘’. 2. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt. "Zima" czytanego przez nauczyciela.
- Wypowiedzi na temat treści wiersza.
- Na jaką porę roku czekamy ?
- Co zmieni się w przyrodzie wraz z nadejściem zimy ?
- Komu zima sprawi największą radość ?
- Czy wszyscy jednakowo cieszą się z zimowej pogody ?
- Jakie zabawy na śniegu i lodzie najbardziej lubicie ?
- Giełda pomysłów – dzieci podają skojarzenia z wyrazem "zima" – zapisywanie na tablicy.
- Utrwalenie pisowni wyrazów ze spółgłoskami miękkimi – praca samodzielna na kartach pracy.
Sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczenia. Przypomnienie zasady, kiedy piszemy spółgłoskę zmiękczoną przez i , a kiedy przez kreskę.
- Redagowanie swobodnych tekstów na temat zimy w oparciu o zgromadzone słownictwo i własne doświadczenia – praca w grupach.
- Głośne czytanie ułożonych tekstów i wybranie najlepszego.
- Nauczyciel zapisuje na tablicy wybrany przez uczniów tekst, wspólnie z dziećmi poprawia i wzbogaca nowymi wyrazami – ćwiczenia słownikowe.
- Następnie dzieci przepisują poprawiony tekst do zeszytów.
- Zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence pt. "Zima".
- "Sylabowy śnieżek" – układanie zdania z sylab zapisanych na gwiazdkach śniegu wycię- tych z kartonu.
Hasło : ZABAWY ZIMOWE ZAWSZE BEZPIECZNE I ZDROWE ! Rozmowa na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie.
- Praca plastyczna.
Wykonamy dzisiaj wspólnie jedną pracę, na której będą wszystkie dzieci z naszej klasy. Wysiłek każdego z was złoży się na jeden wspólny obraz wykonany na dużej płycie. Każdy wykona swoją postać i jakiś element krajobrazu zimowego np. drzewo, górkę, ślizgawkę. Wybieramy dowolne materiały, które mamy zgromadzone. Wszystkie elementy umieścimy na tablicy korkowej. Całą pracę udekorujemy śniegiem z waty. Zwracamy uwagę na zachowanie proporcji i wielkości poszczególnych elementów. Można umieścić na tablicy przygotowane wcześniej hasło ułożone przez dzieci.
- Omówienie i ocena pracy.
- Podsumowanie i ocena zajęć.
Termometr uczuć – na dużym arkuszu narysowane są termometry, na których dzieci zaznaczają w stopniach nastrój panujący w klasie ( praca w grupach – każda grupa otrzymuje arkusz z termometrem ).
Cz. Janczarski Zima Bure chmury w dal płyną, nad doliną, niziną... Może spadną na głowę białe gwiazdki śniegowe ? Dmie wiatr chłodny, niemiły drzewa liście zgubiły, odleciały już ptaki i las cichy jest taki... Przychodź zimo, nie zwlekaj ! Każdy ciebie już czeka, zając ciepłe ma futro, możesz przyjść choćby jutro. Ubierz naszą jabłonkę w białą śnieżną koronkę przykryj pola zamiecią, dużo śniegu daj dzieciom. KARTA PRACY
- Pogrupuj wyrazy i wpisz do właściwej rubryki :
zima, śnieg, sanie, konie, ciągnie, zaśnieżone, niesie, ciepłe, zamieć, późno mroźna, wozi, cieszą się, śnieżki, dzwonią, guziki, niebieskie, ubranie
Wyrazy ze spółgłoskami zmiękczonymi przez i |
Wyrazy ze spółgłoskami zmiękczonymi przez kreskę |
|
|
- Ułóż dowolny tekst pt. "Zima".
............................................................................ ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... ............................................................................... Irena Jędruszczak |